O predrasudama i pretpostavkama o odijevanju
Koliko ste puta čuli od prijateljice, poznanice ili čak od člana obitelji rečenicu: “Što si to obukla, to ti ne ide s tim. To ti se ne nosi tako.” Danas sam eto na nekoj društvenoj mreži ispod streetstyle fotografije mladih ljudi koji su građeni tako da im apsolutno sve dobro stoji naišla na komentar: “Grozno, kako ove hlače uz ovaj remen i cipele, to se ne nosi tako.”
Kada tako nešto pročitam kosa mi se naglo digne na glavi i promijenim raspoloženje u kontra smjeru. Takvim nedefiniranim i krajnje neargumentiranim komentarima stvarno nije mjesto nigdje, niti ih se treba smatrati relevantnima.
Kako bi takav komentar postao relevantan prvo trebate znati za koju prigodu se osoba odjenula, koju komunikacijsku poruku želi poslati odjećom te u konačnici proučiti njenu građu tijela kako biste vidjeli gdje je problem ako postoji – možda joj taj tip cipela dodatno skraćuje figuru, možda joj taj kroj haljine ističe bokove koji su ionako već najdominantniji dio na tijelu itd. Tek kada ste sve to proučili i skenirali onda ste konačno kompetentni da donosite zaključak o tonskim odnosima i (ne) skladu određenih inkorporiranih odjevnih komada i modnih dodataka.
Naravno da postoje jasna pravila kada je riječ o poslovnom i protokolarnom odijevanju, no većina ovih komentatora ih ne poznaje niti zna da ona postoje. Zanimljivo je koliko u današnjem svijetu postoji unaprijed stvorenih mišljenja koja nemaju argumentiranu podlogu, nego se po defaultu nameću svima.
Odijevanje i moda prije svega je izraz kreativnosti te htjeli mi to ili ne, samom svojom pojavom šaljemo komunikacijski signal prema okolini. Ljudi na temelju našeg prvog dojma formiraju mišljenje o nama. Dakle, odjeća je jako bitan faktor našeg predstavljanja i bivanja. Stoga je važno da svoj stil gradimo u skladu sa svojom osobnošću, profesionalnim usmjerenjem te ono najvažnije sukladno vlastitoj tjelesnoj građi.
Upravo je različita tjelesna građa odgovor zašto isti par traperica super stoji našoj prijateljici, ali ne i nama. Zašto će neki spoj boja nama super komplimentirati, a neće recimo našoj kolegici s posla koja je tamnoputa.
Da zaključim, davanje uvriježenih komentara koja vrijede za sve i jednu osobu na ovome svijetu ne postoje i ne vrijede. Najlakše se uklopiti u gomilu i ne isticati po ničemu, a kamoli po odijevanju. Individualnost je danas na cijeni, a slušanjem tuđih šupljih priča bez pokrića zasigurno ne idemo u tom smjeru.
Style tips/Kako oplemeniti poslovni look
U svom radu s klijentima koji mnogi dolaze iz poslovnog svijeta susrela sam se s puno njih koji naprosto ne znaju odakle početi s izborom poslovne garderobe. Suprotno shvaćanju većine kako je poslovno odijevanje rezervirano samo za crne hlače i bijele košulje, odlučila sam pokazati da to uopće ne mora biti tako.
Ovo je prvi u nizu blogova gdje ću vam na osobnom primjeru pokazati kako kombinirati odjevne komade, jer mi ljudi smo prvenstveno vizualna bića i puno je lakše, osobito kod ovakvih tema, da ne ostane samo na riječima. Stoga sam zavirila u aktualnu ponudu svima nam omiljenih cjenovno pristupačnih brendova i složila nekoliko kombinacija koje su prikladne za poslovnu komunikaciju.
Vizualni dojam je uz neverbalnu komunikaciju prva stvar koju će ljudi uočiti na vama i zato je važno da to bude baš ono što želite pokazati. Mnoge tvrtke imaju pravila koja nalažu određeni poslovni stil, no važno je u konačnici ne izgubiti sebe i svoj identitet.
Za sve u životu pa tako i kada je riječ o odijevanju, važna je baza. U ženskom poslovnom odijevanju baza su svakako hlače i suknja koje odgovaraju vašoj tjelesnoj građi, dobar sako, košulje i bluze, haljina prilagođene dužine i kroja, a u hladnijem dijelu godine jednobojno pletivo te kvalitetna obuća koja će pravilnim kombiniranjem komplimentirati vašoj figuri. Upravo je obuća kamen spoticanja kada je općenito riječ o kombiniranju s donjim odjevnim komadima, no ta tema zaslužuje vlastiti prostor - za sada ću samo reći da vodite računa kako si odabirom obuće ne biste skratili figuru.
Pri odabiru baznih komada sukladno građi tijela odredite koji komadi će biti u zagasitijem koloritnom spektru, a s kojima ćete si dati oduška kada je riječ o dezenu te bojama. Primjerice tamne hlače ili suknju vizualno razigrajte pletivom na pruge i svjetlijim sakoom.
Također, ne plašite se uzoraka, pogotovo kariranih koji su jako dobar odabir kako biste oplemenili jednobojnu kombinaciju. Boje kao što su bež, bordo te nijanse plave su jako zahvalne za kombiniranje i mogu biti jako efektne u razbijanju monotonije. Inkorporirajte ih u svoju garderobu i za početak njima razigrajte jednobojne kombinacije.
Bez obzira kojim poslom se bavili, važno je da izgledate uredno i primjereno. Najvažnija činjenica je da se u odjeći koju nosite osjećate ugodno i nesputano. U većini slučajeva danas nisu na snazi stroga pravila i kodeksi odijevanja u tvrtkama, tako da se sve više dopušta i nešto opušteniji i ležerniji stil. No, važno je pomiriti eleganciju, praktičnost i aktualne modne trendove.
Kada imate dobre bazne komade, možete ih međusobno kombinirati te drugačijim izborom dolčevitke, sakoa ili košulje stvoriti totalno novu kombinaciju.
Ispred objektiva za Izipizi u najboljem mogućem društvu
Iako smo zbog prirode svoga posla većinom iza objektiva, moje kolegice stilistice i ja ovoga puta smo se našle s druge strane fotoaparata s najdražim modelima naočala iz Izipizi kolekcije. Svaka od nas ima specifičan modni ukus i individualan stil odijevanja, a sukladno tome smo ih kombinirale na drugačije načine.
Anu Nikačević i Ivu Gradišer poznajem već godinama, doslovno od nekih naših profesionalnih početaka i divno je vidjeti i osjetiti naše međusobno uvažavanje i prijateljstvo koje se razvilo u međuvremenu. Iako moda važi za hladan i bešćutan svijet mi smo generacija koja dokazuje suprotno.
Super mi je vidjeti kako su se naočale uklopile u dijametralno različite stilove, no to je i poanta budući da su stilske igre i transformacije oduvijek modnim znalcima bile predmet izražavanja, a upravo naočalama, bilo dioptrijskim ili sunčanim zaokružuju modni look.
Naočale su oduvijek bile neizbježan modni dodatak, bez kojega ni ljeti ni zimi ne izlazimo iz kuće. Detalj je to koji svaku kombinaciju učini zanimljivom, a ujedno štite naše oči ne samo od sunca nego i od plavog svijetla monitora.
Moram priznati kako nam je ovaj mali odmak od naše svakodnevnice ustvari jako godio, a bila je to i izvrsna prilika za savjesno druženje i razmjenu iskustava.
U Izipizi ponudi možete pronaći naočale za čitanje, sunčane naočale, naočale za zaštitu od ekrana, kao i naočale za djecu i cijelu obitelj. Izipizi naočale svojim jedinstvenim dizajnom, visokom kvalitetom i širokim spektrom boja malo koga ostavljaju ravnodušnim. Zakoračite u zimu s novim modelima, recite sivilu ne i zaokružite svoj outfit na najbolji mogući način!
/Style tips/Dizajnerski komadi na opasnom popustu. Veliki shopping vodič
Ukoliko već neko vrijeme pikirate neki dizajnerski komad u koji želite investirati, sada je pravo vrijeme za kupnju istoga. Omiljeni dizajnerski online dućani trenutno nude popuste čak do osamdeset posto tako da neke komade možete pronaći po izuzetno povoljnim cijenama.
Ja sam odabrala neke od svojih favorita u nastavku, a ukoliko i vi želite iskoristiti ovu odličnu priliku škicnite u galerije koje slijede s izravnim linkom na kupovinu svakog artikla na webshopu.
Elegantne haljine koje se mogu kombinirati za dnevne i večernje prigode uvijek su dobra investicija baš kao i klasična torba ili pak kvalitetne cipele. Moj favorit je asimetrična crna haljina s Proenza Schouler potpisom koja je trenutno na sniženju osamdeset i pet posto.
Dobro krojeni baloner poput ovoga kultnog brenda Alberta Ferretti sada je na popusti čak sedemdeset posto, a uz lijepu bluzu i elegantne hlače čini ključ poslovnog odijevanja što ga svrstava u vječne klasike u koji se uvijek isplati uložiti. U klasike svakako spada i dobra kožnata jakna , a mene je privikuao model brenda Muubaa.
Zašto usluga osobnog stilističkog savjetovanja i shoppinga nije luksuz, nego potreba
Mnogo ljudi misli kako su stilistički savjeti luksuz i kako si to oni ne mogu priuštiti, a prava istina je da skoro svi trebaju pomoć oko odijevanja ili bar stručni savjet, a ne onaj od strane najbolje prijateljice koja ionako zna što želimo čuti. Svakodnevno vidim puno žena, ali i muškaraca koji se oblače neadekvatno svojoj tjelesnoj građi, masi, visini i često pogrešnim kombiniranjem odjeće i modnih dodataka sebi naprave dodatni problem te si primjerice dodatno skrate figure ili pak sakriju dijelove tijela koje bi trebali otkriti.
Nevjerojatno je puno žena i muškaraca u poslovnom svijetu koji naprosto ne znaju odakle početi s izborom poslovne garderobe, a da to nisu samo crne hlače i bijela košulja. Mnogo je žena koje su nezadovoljne svojom figurom te ju skrivaju ispod slojeva odjeće. Važno je shvatiti da mi nismo robovi odjeće, nego da ona nama služi. Također, nitko nije savršen, ali se zato možemo poigrati krojevima, bojama i proporcijama odjeće kako bismo uspostavili balans. Uz stilističko znanje, iskustvo, umješnost te stručne savjete svatko može saznati svoj idealni kroj hlača koje će pokriti onaj mali trbuščić, savršeno isktaknuti dugačke noge te pronaći komade koji su idealni baš za njihovu građu tijela.
Upravo iz svih tih razloga odlučila sam se ozbiljnije posvetiti osobnom stilističkom savjetovanju i shoppingu kao novoj usluzi koju pružam u svom poslovanju. Želja mi je učiniti ljude sretnijima i samouvjerenijima u svojoj koži, jer prvi konatkt koji se ostvaruje je onaj vizualni, a tek onda počinje razgovor i upoznavanje s osobom. Zašto ne iskoristiti svoj puni potencijal kada to možeš.
Usluga se sastoji od stilističkog savjetovanja te shoppinga s klijentom ili za klijenta. Važno je napomenuti kako je moguća usluga samog savjetovanja bez shoppinga, ako klijent to ne želi.
Savjetovanje se sastoji od intervjua s klijentom (online ili uživo) gdje saznajem informacije o tjelesnoj građi, kroz razgovor doznajemo što ne voli, a što voli na svom tijelu, opće informacije o visini, telesnoj masi, konfekcijskim brojevima uz mjerenje. Također saznajem informacije o bojama, materijalima i krojevima za koje misli da mu najbolje odgovaraju kao i o najdražim brendovima. Gradimo predodžbu o stilu kojeg preferira te definiramo koji su nam ciljevi savjetovanja. Nekome je cilj pomiriti poslovno i privatno odijevanje, drugima je cilj saznati koja odjeća im uopće najbolje pristaje dok netko treba styling u kojem će zabljesnuti na nekoj posebnoj prigodi. Ukoliko klijent planira shopping važno je definirati budžet s kojim raspolaže kako bih sukladno cjenovnom rangu znala odabrati artikle za kupovinu.
Nakon intervjua slažem prezentaciju tj. moodboard s primjerima outfita koji su najbolji za tu osobu sukladno unaprijed određenom budžetu te ga šaljem i prezentiram klijentici online ili telefonski. Slušam njen feedback te dolazimo do kompromisa i win win kombinacije za obje strane. Kao kruna cijelog ovog procesa dolazi shopping kada se konačno realiziraju naše ideje s moodboarda. Nakon cijelog procesa divno je gledati osobu ispred vas kako sjaji potpuno novim sjajem i samopouzdanjem. To je osjećaj koji ispunjava i pokazuje meni kao profesionalcu da sam na ispravnom putu te da sve ovo u konačnici ima smisla.
Nemalo puta mi se dogodila situacija kada mi klijent priznaje kako ono što sam osmislila za njega nikada ne bi izabrao sam, ali da je fasciniran kada je vidio kako mu ta kombinacija dobro stoji. Uvijek kažem kako je potrebno malo odvažnosti za prepustiti se, puno povjerenja i na kraju uspjeh ne može izostati.
Ukoliko vas zanima kako to sve izgleda u praksi provjerite ovdje , a za sve dodatne informacije ne ustručavajte mi se javiti ovdje.
/Style tips/ Ekološki prihvatljivi komadi savršeni za ljeto
S godinama sam sve više svjesnija i odgovornija prema onome što i kako kupujem, a ljeti mi je posebno važno da moja koža diše i da se osjećam nesputano. Kada kažem nesputano, mislim na činjenicu da je odjeća moj saveznik u borbi protiv vrućine, a ne suprotno. Znate onaj osjećaj gorenja ispod odjeće, a sve zbog materijala koji je neadekvatan.
Jako mi je draga spoznaja da se sve više high street brendova okreće ekološki prihvatljivijim načinima proizvodnje te imaju zasebne linije izrađene od tkanina od održivijih izvora. Također uz materijale su bitni i dobavljači te prava radnika i uvjeti u tvornicama koji se redovno provjeravaju.
Kada već kupujem novu odjeću bitno mi je saznanje da su ti komadi izrađeni od materijala organskog porijekla poput organskog pamuka i lana ili pak vlakana dobivenih iz održivih poljoprivrednih kultura, te recikliranih materijala. Većinom su takvi materijali biorazgradivi i ne uzrokuju nikakve alergije što je jako važno za sve nas s osjetljivijom kožom.
Budući da ljeti najčešće nosim bijelu i svijetlu odjeću, iz aktualnih eko linija najdražih high street brendova izdvojila sam svoje favorite u kojima će mi dani na užarenom gradskom asfaltu biti podnošljiviji prije odlaska na zasluženi odmor na more.
Sudjelovala sam na panelu #RethinkFashion by Perwoll u sklopu 30. jubilarnog BIPA Fashion.hr-a. Evo dojmova iz prve ruke
U četvrtak su u sklopu 30. jubilarnog BIPA Fashion.hr-a održani zanimljivi paneli kojima se propitkuje budućnost modnih kretanja, ali i sadašnje stanje domaće modne scene u ovom izazovnom dobu. Održana su tri panela, a ja sam gostovala na onome naziva “RethinkFashion” by Perwoll koji je moderirala Nevena Rendeli gdje sam uz Vesnu Blašković, Barbaru Repe i Doru Predojević iznijela svoje stavove o slow fashion pristupu modi.
Kako i sam naziv kaže, riječ je pravcu koji poziva konzumente, ali i proizvođače da uspore i razmisle o onome što kupuje tj. proizvode. Slow fashion pravac ističe kvalitetu materijala i izrade spram kvantitete, također referira se i na ekološku osviještenost, reciklažu te nultu stopu tolerancije na jeftino izrabljivanje radnika koji proizvode odjeću.
Modna industrija je globalno jedan od najvećih zagađivača, a glavni uzrok tome je fast fashion pristup gomilanja jeftinih i nekvalitetnih krpica koje se često nose samo jednom pa onda skupljaju prašinu u ormaru ili na polici. Ova situacija s korona krizom samo je bila dodatni okidač da se počne razmišljati o promjeni. Mnogi brendovi već su se prije ove krize fokusirali na kolekcije koje su ekološki prihvatljivije, a samim time i kvalitetnije, a sada je to još više izraženo. Modna industrija je očito trebala odavno promjenu, a nažalost tek s ovom situacijom su počela ozbiljnija promišljanja o mijenjanju cijelog mindseta. Tako su mnogi dizajneri odlučili kreirati manje kapsula kolekcije. Naime, radi se o kolekcijama s manjim brojem klasičnijih odjevnih komada, koji se međusobno mogu kombinirati i udovoljavaju svim potrebama dana.
Kada je riječ o kvaliteti proizvoda, sve smo se složile kako nam je ta stavka presudna za kupnju dok su second hand i vintage dućani prave modne reciklažne riznice. Naime, kvalitetni komadi s pričom pokazali su se svima nama kao omiljeni izbor koji je cjenovno pristupačan te se nećemo morati bojati da će ga imati još netko kako to obično biva s trendi high street komadima. Još jedan od benefita second hand i vintage dućana su dobri krojevi i konstrukcija koja često izostaje u današnjim trendi verzijama istih odjevnih komada (sakoi, kaputi itd.) kao i bolja kvaliteta materijala.
Jako je bitna osviještenost kakvu odjeću nosimo, kako je i od čega proizvedena te na koji način. Važno je da smo kao pojedinci svjesni svoje moći kako svojim djelovanjem možemo učiniti generalno dobru i pozitivnu stvar koja će se manifestirati pozitivno kroz brojne druge aspekte življenja. Paneli su odličan način za poboljšanje komunikacije te razmjenu iskustava i znanja s kolegama. Smatram da je to jako važno u svakoj branši pa tako i u modnoj kako bi se postavili neki kriteriji i ciljevi ispod kojih se ne ide, ali i odličan način da se svima približi jedan svijet koji mnogi idealiziraju. Što reći, osim da sam uživala i da apeliram da se ovakvi paneli češće održavaju.
Ako vas zanima o čemu se govorilo na ostalim panelima, možete doznati ovdje.
Rezanje budžeta i forsiranje poluproizvoda
Danas više nego ikada s obzirom na ekonomsku i gospodarsku situaciju dolazimo do situacija kada je spuštanje cijena za obavljenu djelatnost postalo vrlo učestalo, poglavito u medijskoj, oglašavačkoj i modnoj branši. Dolazimo čak i do toga da se određene usluge (stilist, vizažist, fotograf itd.) koje su prije bile normalne u stvaranju nekog sadržaja (a vidljivo je da su potrebne) ne uzimaju zbog rezanja troškova, nego se improviziraju od strane nestručnih pojedinaca. Problem je još i veći što se isti taj poluproizvod medijski plasira kao nešto što je dobro te nam treba biti uzor i inspiracija.
Nerijetko se jako naživciram kada vidim ovo gore opisano jer i sama spadam u te davatelje usluga kojima se zbog rezanja budžeta uskraćuje prilika da rade svoj posao te na taj način pomognu da taj sadržaj bude što bolji. Ne ljutim se samo zbog toga što mi je u tim situacijama uskraćena prilika za rad i zarada, nego i zbog samog odnosa brenda ili medija prema svojim kupcima tj. publici.
Što se tiče produciranog vizualnog sadržaja u lifestyle medijima ljestvica kvalitete se znatno spustila (čast izuzecima) jer stranice tj. prostor se moraju popuniti, a o problemu subjektivnosti takvoga sadržaja već sam se dotakla u jednom od prethodnih blogova. Mislim da je vrijeme da se svi skupa zapitamo kuda ovakav mindset vodi jer publika koja se stječe godinama zbog par loših poteza se vrlo lako može izgubiti.
Jako je važno ukoliko plasiraš sadržaj za koji je evidentno da se isproducirao baš za određenu namjenu promocije ili za određeni medij da on bude na nivou, a ne ispod istoga. Neke granice moraju postojati. Važno je i da se za stvaranje tog sadržaja angažiraju ljudi koji su kvalificirani za taj posao te koji imaju iskustva u stvaranju istog. Svjesna sam da ponekad budžet ne postoji, no svakako nije poanta napraviti i prezentirati bilo što. Tada se bolje suzdržati i ne raditi ništa, nego napraviti bilo kakav (polu)proizvod koji najčešće nije na razini kvalitete koja se očekuje.
Danas se više nego inače banaliziraju kreativna zanimanja, no treba biti svjestan činjenice da amaterski poluproizvod nikada neće moći biti kao onaj koji izvedu profesionalci ma koliko se netko trudio i upoznao s materijom. Iskustvo stečeno u poslu ne dolazi preko noći, nego se izgrađuje godinama. Upravo je to iskustvo temelj za svaki budući uspješni projekt.
No, ne mogu se oteti dojmu kako ljude koje bi za takve probleme trebalo biti briga, ili nisu svjesni istoga ili se prave da ih ne vide ili ih uistinu ne vide. To su stvari u koje ne bih ulazila jer su suviše kompleksne prirode te zadiru u pitanja sposobnosti i kompetentnosti za određenu funkciju.
Važna stvar i poanta ovog bloga je shvaćanje svih onih koji naručuju nekakav sadržaj da se ne plasira poluproizvod, nego proizvod za čije će stvaranje biti angažirani profesionalci u svom poslu. I to ne samoprozvani profesionalci, nego oni čija djela i iskustvo govore za njih.
/Style tips/ Kako kombinirati hit boju sezone?
Nakon konkretnih insajderskih tema vezanih za modnu i kreativnu branšu, vrijeme je za one praktične i oku inspirativnije.
Boja koja je definitivno obilježila ovu sezone je boja lavande. Riječ je o nježnoj boji iz ljubičastog spektra koja se lako kombinira, no jako je važno da ju prilikom uklapanja u kombinaciju ne zagušimo intenzivnim tonovima. Naprotiv, treba je dodatno istaknuti pravilnim odabirom ostalih elemenata kombinacije.
Pregledavanjem aktualne ponude izdvojila sam dva ključna komada u ovoj boji i napravila prijedloge za kombiniranje.
Prvi komad je ova predivna drapirana haljina, koja savršeno funkcionira u dnevnim, ali i večernjim kombinacijama. Savršeno se slaže uz modne dodatke žutih i narančastih tonova, a neutralna bijela torbica naglašava njenu nježnost i prozračnost.
Zašto se ove sezone umjesto poslovnog sakoa u klasičnim (ne)bojama i bež tonovima ne odlučite za onaj u boji lavande i njime osvježite svoj poslovni look.
Za business casual dojam kombinirajte ga s trapericama visokog struka i modnim detaljima pastelnih tonova. Retro okviri naočala ovoj će kombinaciji doći kao točka na i.
Balansiranje između kreativnosti i zahtjeva klijenata
Svi mi kreativci kada smo kretali u posao imali smo tu utopističku viziju da ćemo raditi i zarađivati od visoko kreativnih projekata i da će apsolutno svi klijenti percipirati stvari poput nas (jer kako drugačije). Bit će to savršena sinergija koja će rezultirati najboljim produktima i suradnja će biti pravo zadovoljstvo. No, malo pomalo kako smo sazrijevali i rasli u poslu, osvijestili smo sami sebi da to u velikom broju slučajeva uopće nije tako.
Nedovoljno razrađene ideje
Znam iz vlastitog iskustva kako postoje slučajevi kada dobijemo brief od klijenta da se uopće na prvu ne slažemo s njegovom idejom (konstruktivno gledano), točnije njegovom estetikom ili su pak smjernice nepotpune i nerazrađene. U većini slučajeva kod takvih nerazrađenih ideja na samom setu se zahtjevi odjednom ponovno promjene što nikako ne ide u prilog izvršiteljima projekta (nama kreativcima), a da ne pričam što se događa sa zahtjevima u postprodukciji i slično. Mislim da smo svi mi koji radimo u kreativnoj industriji imali barem jedno ovakvo iskustvo koje želimo što prije zaboraviti, ali nam je poslužilo kao dobra škola za buduće poslove i naučilo nas načinu kako da se postavimo u takvim i sličnim situacijama. Iako smo vjerujem tada bili na rubu živčanog sloma, nabacili smo osmjeh te se naravno kao pravi profesionalci prilagodili situaciji i profesionalno odradili posao za koji smo angažirani i u konačnici plaćeni.
Uključivanje kreativaca ne samo u izvršenje, nego i u pripremu projekta
No, pitanje je zašto se takve stvari događaju, mogu li se poboljšati i na koji način? Istina je da mnogi klijenti raspolažu skromnim budžetima pa iz tog razloga mnogi od njih ne angažiraju kreativne agencije kako bi im pomogle u osmišljavanju njihovih kampanja, promidžbenih aktivnosti i tome slično pa to često rade sami. Kada je situacija takva iz iskustva znam da je najbolje okupiti kreativce (fotograf, stilist, vizažist, frizer, snimatelj itd) koje bi ionako ili ovako angažirao za taj posao da svojim sugestijama i iskustvom rada dođete do najboljeg rješenja kada je taj projekt u pitanju, umjesto da se ideja i koncept koji ne drže vodu nametne timu. Kao u svakom tako i u ovom poslu, dobra priprema je ključ dobro odrađenog projekta. Svaki član tima je zasebna karika u lancu koji svojom uslugom pridonosi realizaciji projekta. Naravno, bitno je kod izbora tima da se odlučite za prave ljude koji nisu samoprozvani profesionalci, nego za njih govore rad, znanje, iskustvo i vizija koju imaju kada je riječ o poslu. Dakle, smatram da je uključivanje kreativaca u samu pripremu projekta jako važan segment kako bi u konačnici rezultat bio što bolji, a klijent i svi članovi tima bili podjednako zadovoljni.
Mišljenje i iskustva kolega
Odlučila sam saznati dijele li moje mišljenje i što o ovoj temi misle moji kolege, vizažistica Petra Sever i fotograf Ivan Pavliš. Zanimalo me koliko je kreativna sloboda presudna u njihovim poslovima, kako se nose sa zahtjevima klijenata i smatraju li da kreativce treba više uključivati u samu pripremu projekata, a ne isključivo samo u izvedbu?
Petra ističe kako joj potpuna kreativna sloboda kao takva nije od presudne važnosti jer postoje razni segmenti u kojima vizažist može nadodati ili napraviti nešto što je karakteristično za njegov potpis, a što neće narušiti zahtjeve klijenta. “Rekla bih da mi je presudnija sloboda u kojoj će mi netko dozvoliti da zaista odradim svoj posao dobro - da mi odredi smjernice (što podrazumijeva da mora konkretno znati što želi postići) i dozvoli mi da djelujem unutar njih. Najčešće se susrećem s problemom da dobivam kontradiktorne upute koje previše ulaze u detalje moje struke (najčešće s krivim pretpostavkama oko nekih pravila) dok zapravo u suštini nije objašnjeno što se konkretno u dojmu traži.
Vjerujem da je moja obaveza kao profesionalca koji razumije svoje područje djelovanja savjetovati klijenta i uputiti na potencijalne neželjene rezultate tih istih pravila ako vidim da bi njihova odluka mogla utjecati na to da ne budu zadovoljni onim što su na kraju dobili. U situacijama gdje klijent nakon savjetovanja i dalje želi nešto što smatram da ne funkcionira, mirnija sam jer znam da sam ih uputila u alternativa rješenja i druge opcije. Kroz takav način komunikacije klijenti su svjesni da riskiraju potencijalno manje kvalitetan rezultat odrađenog ili nezadovoljstvo istim na svoju odgovornost te to neće pripisivati razini moje efikasnosti.”
Petra smatra da u kreativnoj industriji nedostaje sveopćeg znanja o tome što koji sektor obuhvaća kako bi se sam projekt mogao adekvatno pripremiti pa je tako često kada je uključena u pripremu projekta zatrpana bespotrebnim informacija koje nisu značajne za njen sektor, a neke bitne informacije su izostavljene. “Klijenti koji su kreativcima spremni dati povjerenje da uz njihove upute odrade ono što se od njih traži trebali bi definitivno češće uključivati cijeli tim u samu pripremu. Ono što također ograničava razvoj takve vrste komunikacije jest što smo i dalje siromašna zemlja pa se radi uštede naše sveukupno sudjelovanje svodi na minimum kako bi kreativna usluga bila što povoljnija.”
Ivan naglašava da mu je kreativna sloboda naravno jako bitna (ovisno o vrsti snimanja), jer će samo tako cijelom projektu dati autorsku vrijednost, a klijentu originalniji krajnji produkt. No, kako kaže s vremenom je naučio kako je nekada najsigurniji scenarij držati se ideja koje je ponudio klijent. “Ako vidim da postoji šansa da nešto učinim boljim i zanimljivijim predložit ću to klijentu. Ako klijenta ne uspijem razuvjeriti - držim se dogovora. Klijentova riječ je uvijek zadnja.” Dodaje mi u šali kako kreativa i improvizacija ponekad znaju poprilično izcrpiti fotografe... tako da "tvrdoglavi" klijent ponekad i nije tako loša opcija.
Ivan se složio s Petrinim i mojim mišljenjem kako je jako bitno da kreativci budu uključeni u pripremu projekata, jer će na kraju oni kao tim realizirati sve ono što je dogovoreno sa klijentom. Ako su neke stvari tehnički neizvedive kvaliteta projekta neće biti u skladu s dogovorima te je zato važna komunikacija, usuglašavanje želja i mogućnosti. “Najgora situacija je kada fotograf dobije samo prividnu slobodu kreativnosti i onda se u nekom trenutku uključi klijent sa svojim intervencijama. To je gotovo uvijek totalni fijasko. Klijenti moraju shvatiti da će im samo originalna ideja i realizacija omogućiti da njihov proizvod bude primijećen. Isto tako dobra ideja ne mora biti skupa... puno genijalnih stvari nastane u poprilično skromnim uvjetima.”- zaključuje Pavliš.